Stockholm suger

Oj oj oj oj!
Förlåt att det var så länge sedan jag bloggade!! Jag är nu i Stockholm efter mycket om och men! Igår hade jag värsta otursdagen!! Den började för j-vligt och fortsatte i samma anda!

Okej, vi börjar från början!

Jag gick upp kvart i fem igår morse för att åka med tåget som gick kvart över sex från södra stationen. Jag klädde på mig och gick ut klockan sex för att stå där när tåget kom. När jag gick över vägen mot spåren hörde jag signalerna plinga och tänkte att det där måste vara ett annat tåg (för det går säkert massor med tåg klockan sex på morgonen?!) för mitt ska ju inte gå förrän om tio minuter! Så jag gick upp på perrongen och där kom mycket riktigt ett tåg! Men jag stod där och när tåget åker iväg ser jag att det står "Stockholm C" på sidan och när det åkt tittar jag på stationsklockan och den är 06:15. Min klocka hade sackat efter under natten... Jag missar alltså tåget, rusar ut till en taxi och frågar om han kan skjutsa mig till centralstationen fort som attans och det kan han! Så jag betalar 100,- för att missa samma tåg för andra gången. Häremellan trillar hjulet på min resväska av, också! Jag knatar i alla fall in på stationen och väntar på att biljettluckan ska öppna, för jag måste ju rimligtvis ha en ny biljett med nästa tåg! Så vid 06:30 öppnar de och jag går in och förklarar mitt läge för en kille som sitter där och han ger (ni läser rätt, han ger) mig en biljett till nästa tåg! Gratis! (Alex frågade hur djup urringning jag hade, skitunge! Man kan faktiskt vara snäll bara!!! Och jag hade polo!) så jag satt snällt där och väntade tills nästa tåg kom! Och då stod jag på perrongen en kvart innan tåget skulle gå. Jag hade inga som helst planer på att missa det också. Så jag kom med! Kom in på Stockholm C 08:52 och kursen började ju alltså klockan 09:00 så jag knatade på och frågade om vägen men det var ingen som ville hjälpa mig (snorkigt!) så jag gick ut och letade på en taxi! Han tog 100,- för att köra mig runt kvarteret innan han upplyste mig om att jag kunde ha gått tvärs igenom Cityterminalen och kommit fram dit jag skulle vara. Thank you for the info...

Det var massor med folk som var ännu senare till kursen så jag behövde inte skämmas i alla fall! Och jag hade ju lite giltigt skäl till att komma för sent, fanns inte så mycket att göra åt saken. Men jag kom 09:07 så det var hyfsat, va?

Kursen gick jättebra! Jag kände mig som att jag hade koll på lite i alla fall och det mesta fastnade i alla fall!

Sen tog jag en taxi (jag har åkt mer taxi på en dag än jag har gjort på två år) till hotellet och hade sån otrolig tur att det kom en tjej och skulle in i samma trappuppgång som jag så hon släppte in mig, annars hade jag fått stå där ute tills det kom någon och öppnade, konstigt att man inte lämnar ut portkoden när det ska komma gäster till hotellet, tycker jag. Jag fick i alla fall åka i en sådan hiss som Martin Beck har i sitt hus i Beck-filmerna, med gallergrind och allt! Så kom jag upp och ringde på dörrklockan en fem gånger eller nåt utan att någon öppnade. Så jag funderade på hur jag skulle göra nu om jag skulle ringa jobbet för att få ett telefonnummer till hotellet eller om jag bara skulle stå där och vänta. i alla fall så löste det sig själv när det kom ut en kille från den dörren och skrek högt när jag stod där utanför. Han blev jätterädd. Och jag bad om ursäkt medan han snäste åt mig att jag skulle pallra mig in. Trevligt bemötande... När jag kom in träffade jag i alla fall ägaren till hotellet och hon sa åt mig att följa med så jag gick där med min trasiga resväska och ont i armen efter hela dagen med att släpa på en tung resväska på ett hjul. Jag följde med henne ända till ett skrivbord där hon böjde sig ner efter något och sedan försvann bakom en vägg och där stod jag tills jag fattade att jag skulle följa med henne. Jag fick ett rum, alldeles inpyrt av gammal cigarettrök. Jag gick i alla fall in (nu var jag lite gråtfärdig) och startade min dator för jag tänkte att jag skulle få prata med Gustav och Lollo och bara glömma den här dagen... Då kommer jag inte ut på internet! Så jag gick ut och frågade henne vad det var för nätverk som var deras, får veta det men det är ju bara ett lokalt nätverk. Inget som går vidare ut på internet, alltså! Så jag började söka efter nätverk som var oskyddade men kom på att jag inte ätit något sen lunchen. Så jag gick ut och ringde Lollo för att få prata av mig lite och då gick jag vilse! Så jag ringde Alex och han och mamma hittade på eniro.se var jag var någonstans men då hade jag faktiskt lokaliserat mig själv. Till detta hör också att jag inte gärna har en massa pengar på mitt visakort. Ifall det blir stulet eller så så har inte jag hela lönen och riskerar att bli av med den. Så jag hade med mig min bankdosa och tänkte att jag kan ju bara föra över pengar... Utan internet? Så jag gick omkring 20 mil hemifrån med 24,50 på mitt visakort. Mm paniken kom krypande, lite smått, kan jag väl erkänna!

Idag har i alla fall allt löst sig! Jag gick bort till kursen imorse, det tog c:a 30 minuter sen när jag gick hem igen hade Gustav fört över pengar till mig <3 så jag gick in på en teliabutik och fick tag på ett mobilt bredband i veckoform som jag fick betala 49,- för! Så nu har jag pengar och bredband! Jag grät som ett litet barn när jag pratade med Gustav och han fick Sune att spinna i luren för mig, då längtade jag hem mer än någonsin! Mina småfisar... (Alla tre)

Jag har några frågor om Stockholm... Orsaken till att jag gick fel igår var för att jag gick upp på fel gata, varför har man fyra 7/11-butiker i samma kvarter? Jag menar alltså att det är 50 meter emellan... Totalt förvirrande med vilket håll man ska gå åt. Jag har i alla fall börjat titta på gatnamnen istället. När jag gick hem nu ikväll så gick jag in på en 7/11-butik och skulle köpa kaffe och en tidning och lite godis. (10,90/hg by the way) då är rutan till affären söndersparkad. Men om det står på dörren att det har öppet dygnet runt 7 dagar i veckan, varför sparkar man då in en dörr? Den borde ju rimligtvis aldrig vara låst? Och varför har man ens ett lås på den?

Vi får i alla fall hoppas att jag kommer hem på torsdag, som det känns nu kommer jag antingen att bli överkörd av en bil eller omkullsprungen av galna finansmänniskor med handsfree och portfölj. Jag känner mig osynlig här!

Nej, summan av det här inlägget är att Stockholm aldrig kommer att bli min hemstad i alla fall! Me like Örebro

Kommentarer
Postat av: Lollo

Åsa, jag lovar också att jag ALDRIG Ska flytta till Stockholm, och då har jag liksom halva släkten (och snart pappa) i Stockholm. Igår var ingen bra dag, men det är bara imorrn kvar nu sen är det torsdag och hemresa och på lördag ses vi på Kullen! Vad duktig du är som klaar såna här situationer Åsa, tänk så! :) Massor av Örebrokramar och pussar

2009-04-07 @ 22:32:08
URL: http://louisebergmansjambalaya.blogg.sel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0