"Snälla pappa, nej"

Hej hej!
Efter några intensiva dagar i solen sitter jag nu framför datorn igen =). Jag har just kommit in från balkongen där jag har suttit och läst boken "Snälla pappa, nej" av Stuart Howarth. Det går inte ens att beskriva den här boken så jag skriver av baksidan.

Stuarts högsta önskan var att hans styvfar skulle
älska honom, men han fick veta att han var
för stygg för att vara värd att älskas.

Stuart Howarth spenderade de första trettio åren
av sitt liv i ett psykiskt och fysiskt helvete. Efter år
av känslomässig tortyr och förtvivlan kände Stuart
vid trettiotvå års ålder ett överväldigande behov av
 att åter träffa sin styvfar. Han sökte försoning, men
möttes av samma grymma man. Ursinnet, smärtan
och förvirringen kokade över i Stuarts hjärna och
han dödade sin styvfar.

Stuart försökte inte dölja sitt brott utan tog fullt an-
svar flr sina handlingar. När hans historia berätta-
des i rätten gjorde den så starkt intryck att han fick
minimistraff, två år på Strangewayfängelset i Man-
chester. Men i fängelset föll Stuart offer för fängelse-
vakternas terror, vilket ledde till att han stämde b¨de
Inrikesdepartementet och fängelset, och vann.

Detta är historien om en liten pojke som växte upp
till en modig man som vägrade vara ett offer.

Det här är verkligen en bok jag kan rekomendera! Asbra, var den! Stuart skriver lite osammanhängande och han hoppar lite i tiden ibland och mellan olika scenaion men man hänger hela tiden med och man vill bara ta hand om den stackars lilla pojken som är alldeles ensam och helt förvirrad. Stuart har tre systrar och den som är snäppet över honom i syskonskaran Christina blir som en lite extramamma och lagar mat, diskar och berättar sagor för honom. Det står bara misshandel på baksidan av boken men David Howarth (pappan) utnyttjar alla barnen sexuellt. Den äldsta Shirley är handikappad och sitter i rullstol, Christina som tar på sig mammarollen och Stuart det är ingen som ser att Stuart också blir utnyttjad, de tror att han "bara" blir slagen och förnedrad. Det är först när han har slagit ihjäl pappan som det kommer fram att han var lika utnyttjad som de andra. Det ska tilläggas att han, innan dödar pappan, försökt ta livet av sig åtskilliga gånger och att han har sökt psykisk hjälp.

Stuart Howarth


Jag kan ju samtidigt tillägga att jag inte bara läser sådana här böcker, jag läste ut två i helgen, Den ena av Mari Ljungstedt men jag minns inte vad den heter! Kan kolla sen!

Nu ska jag prata klart med min bror och sen är det säääängen! Imorgon är det cykling till jobbet som gäller igen! Skönt att känna sig lite smärt och smidig såhär på sommaren =D,

Sov så gott på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0