Laktosen!

Lollo gjorde en lista till mig på sin blogg, på saker en laktosintolerant kan äta och sånt man inte kan äta så jag blev lite inspirerad att göra en egen! Och kommentera lite! Nästan allt material är taget från Tasteline.com

Laktos är mjölksockret i mjölken
och finns i alla mjölkprodukter och
produkter där mjölk ingår. Vid laktos-
intolerans saknar man laktas som är
ett enzym som behövs för att bryta ner
mjölksocker eller laktos. Laktosen
stannar därför kvar i tarmen, vilket gör
att man kan få ont i magen, gasbesvär
och diarré.

(Jag kräks, ska jag bara tillägga, ytterst otrevligt att utsätta sig själv för laktos.)

Jag har gjort gastroskopi och massor med andra undersökningar, blodprover till förbannelse! Men jag har i alla fall en diagnos! Det var det värt! Det är mycket värre för stackars Lollo... Du måste ta tag i det där, stumpan!

Laktosintolerans är ingen allergi och
många tål en mindre mängd laktos
(5 g laktos per dag - 5 g laktos per måltid).
Fem gram laktos motsvarar en deciliter
mjölk. Det finns dock känsliga personer
som måste utesluta alla produkter som
innehåller mjölk. Det bästa är att prova sig fram.


Jag tål nästan ingenting... Lite ost på en macka är typ det som går, ibland! Beror på hur dagsformen ser ut! Min laktosintolerans är ett såkallat psykosomatiskt besvär, ett fysiskt problem som grundar sig i en psykisk ohälsosam situation. Det är lurigt hur kroppen reagerar på hur sinnet mår! Jag blev nog vuxen alldeles för tidigt... Jag har alltid, så länge jag minns haft dåligt samvete. När jag var hos mamma hade jag dåligt samvete för att jag inte var hos pappa och tvärtom, såklart. Avskedsångest när jag såg hur ledsna mamma och pappa var. De tror att de är bra på att dölja det men se, det är de verkligen inte och har aldrig varit! Jag blev alltså vuxen!

Jag tål:
*Havregryn
*Bananer

Nej, skojade bara... Det var någon som sa till mig "Åsa, du kan få en banan av mig, nej just det! Du tål ju inte bananer!" Umm.. det är ingen mjölk i bananer! Mjölk är det enda jag inte tål. Jag snor istället en lista av Tasteline på saker som jag inte tål! För det är minst saker, jag tål faktiskt det mesta! Och det är oftast inte jag som gör en grej av att jag inte tål saker, utan andra runt omkring mig tycker nog det är jobbigare än jag!

Undvik eller ät väldigt lite av detta:
Mer än 6 g laktos per 100 g
Mesost, messmör (tycker inte om!)
Mjölkchoklad
Mjuk nougat
Vissa musslisorter
Pulver till vissa vällingar och grötar
Potatismospulver

Det här kan du äta eller dricka lite av:
3 - 6 g laktos per 100 g
Glass (beror lite på vad det är för sort! Mjukglass går inte alls, kulglass brukar gå lite bättre)
Mjölk
Fil
Ädelprodukter (det här vet jag inte ens vad det är!)
Kaffegrädde (jag har laktosfri mjölk i mitt kaffe = använder inte kaffegrädde)
Gräddfil
Kvarg (Lollo förklarade igår vad det här var men jag har redan glömt)

Det här kan du äta små eller normala portioner av:
1 - 3 g laktos per 100 g
Konfektyr (väääldigt vitt begrepp!)
Vispgrädde
Creme fraiche
Keso

Pannkaksmix (använder inte pannkaksmix! Pannkakssmet är ju typ det lättaste som finns att göra!)
Maränger (mina maränger har äggvita och socker i sig)
Majonnäs (Lite går bra!)
Philadelphia ost
Korv (kan variera) (ingen mjölk i den korven jag brukar äta i alla fall!)
Yoghurt
Leverpastej (Scans leverpastej är mjölkfri!)
Vissa ljusa knäckebröd
Lätt och lagom (Jag äter mildas laktosfria!)

Det här kan du äta mer av om du vill:
0,1 - 1 g laktos per 100 g

Låglaktosprodukter (Funkar inte!)
Kaffebröd
Fetaost, svensk, dansk
Smör
Lättmargariner
Margariner
Bröd bakat på mjölk (mängden kan variera)

Det här kan du äta så mycket du vill av:
Mindre än 0,1 g laktos per 100 g
Smältost (ibland, beror på dagsformen!)
Knäckebröd
Hårdost (beror på hur lagrad den är! Ju längre, desto snällare!)
Vitmögelost
Grönmögelost
Fetaost, grekisk, bulgarisk
Rågbröd

0 g laktos per 100 g:
Fisk
Kött
Frukt
Grönskaker
Rotfrukter
Gryn
Mjöl
Mjölkfritt margarin
Olja
Socker
Ägg

Jag köper allt laktosfritt, det är mycket bättre så... Allt som jag har strukit över kan jag inte äta alls!

Nu slutar vi prata om magar!

Jonas! Nu ska jag titta på Thomas Järvheden, han är med i Raw ikväll! Än så länge, not so funny... Får se om han skärper upp sig!

Bloggar mer imorgon!

PoK


Kommentarer
Postat av: Annen

Jag tyckte Järven var rolig :D

2009-03-09 @ 22:31:14
URL: http://annensnas.blogg.se/
Postat av: Lollo

Ja jag ska ta mig i kragen... hur många gånger har jag sagt det tror du? Fy för att ljuga... Vet du Åsa, jag ska ringa imorrn, och sen ska jag ringa dig på kvällen så du kan kontrollera!!! :)

2009-03-09 @ 23:29:36
URL: http://louisebergmansjambalaya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0