Hemma i kylan

Hej hej!
NU är vi hemma! Vi har varit på resande fot i 16 timmar men mer om det senare, detta inlägget kommer i tur och ordning, synd att jag lyckades blogga från mobilen! Det gav det hela en otrevlig oordning, på allt.

Tisdag den 29/12 2009
Vi lämnade lägenheten och kissarna i min brors (Sebastians) trygga händer och gav oss av med bilen mot Skavsta flygplats i Nyköping, klockan 18:15. Ingen av oss hade någonsin varit på Skavsta och jag hade inte ens varit i Nyköping, det var kallt och isigt så vi åkte tidigt. Planet skulle lyfta 21:50. Vi kom fram i god tid, fixade in våra grejer, mitt handbagage vägde 9.25 kg (ingen shoppingmån, alltså! Max 10 kg som handbagage och vi åkte endast med handbagage). Vi hade då inte ätit mer än en macka sedan klockan tre på eftermiddagen, min mage kurrade lite men Gustav verkade nöjd så jag sa ingenting, tänkte vi tar det när vi kommer fram! Vi blev lite sena med planet, var framme i Stansted vid 23:25 (svensk tid, 22:25 engelsk tid) vi hittade en biljettstation och betalade £38 för oss båda att åka in till London (Liverpool Street Station) cirka 450 SEK. Därifrån sa Gustav att det inte var långt till vårt hotell och det hade det inte varit heller om vi hade tittat på kartan och gått åt rätt håll från början. Vi knatade nämligen en timma åt fel håll innan vi kom oss för att fråga en gatuarbetare (typ Vägverks-snubbe) om vägen han sa, "It´s about an hour that way, south, you are going north". Så det var helt enkelt bara att knalla tillbaka! Vi kom fram vid halv fyra på morgonen (hade fortfarande inte ätit någonting). Vi hittade tillslut vårt hotell också, innan vi gjorde det trodde jag nästan Gustav skulle börja gråta men det gick bra! Och vi hittade! Och kom in! Och det var typ 10 grader på vårt rum! Och det gick inte att vrida på elementet! Men vi sov gott ändå.

Onsdag 30/12 2009
Vi vaknade sent, runt tolv, försökte oss på att åka tunnelbana (finns ingen man kan fråga! Bara att testa!) vi köpte 2 stycken vuxenbiljetter enkel resa kostade £8 (~100 SEK) och då tänkte vi att det kanske var som hemma, att man kan åka på dem inom ter timmar eller nåt men inte då, maskinen tog dem när vi gick ut från tunnelbanan vid Madame Tussauds. Det första vi gjorde var att leta upp ett Mc Donalds eftersom vi vid denna tidpunkt inte ätit på ett dygn och jag började känna mig svimfärdig. Sedan drack vi en kopp kaffe på Starbucks, vi beställde medium:


Den täcker hela mitt ansikte!! Jag drack upp halva koppen!

När vi hade fikat klart gick vi till Madame Tussauds, det var en jättekö! Det var därför vi stannade och drack kaffe också, vi tänkte att många hade hunnit in när vi kom tillbaka efter en timma men det var sådär mycket folk hela tiden! En vakt kom fram och sa att det skulle ta ungefär två timmar i kö men vi kände att det förmodligen inte skulle bli bättre om vi kom en annan dag heller så vi stod i kö. Det var massor som gick när de kom och sa att det var så lång väntetid så vi kom fram fort till portarna där vi trodde man skulle köpa biljetter. Tji fick vi, vid dörrarna stod det en skylt "approximate waitingtime from here is one hour". Yeeees... Så det blev en och en halv timma i kö! Jag var så fashinerad av att det var så mycket folk på ett och samma ställe samtidigt så jag tog mest kort på "publiken".
 


Här står vi och väntar på ett sicsackmönster som ska fram till en trappa, över våra huvuden och komma ut typ där granen är. Sjukt mycket folk!



Väl inne var det lika mycket folk som det ser ut på bilden, jag hade lätt väntat en timma till i kö för att slippa vara bland så mycket folk där inne. Vi såg ingenting av filmstjärnerummet! Missade Susan Sarandon, Julia Roberts, Will Smith... Bajs.


Moneypenny fick vara med på bild i alla fall! Jag har också med, Whoppie Goldberg, Arnold Schwarzenegger (stavning??), Shreck, Jimie Hendrix, The Beatles, Bob Marley, Prins William, Lady Di, George W Bush, Obama, Ghandi, Margret Thatcher, Elvis Presley och Norma Jean Baker! Vi gick också en "spökvandring" inne på Madame Tussauds, skitäckligt. Gustav gick framför mig och jag höll stenhårt i hans hand och med andra handen höll jag i hans armbåge, jag glodde förskräckt på en tjej med världens rivsår på kinden och så funderade jag på varför hon stod i ett fack i väggen, då hoppar hon fram och skriker och trycker upp sin hand i mitt ansikte. Jag skriker som ett barn och Gustav undrar såklart vad jag skriker för eftersom han har ryggen emot och hon har försvunnit när han vänder sig om. Sådär höll de på hela tiden "Live Actors" höll på att skräma skiten ur mig, men han framför var värre, han gick och skrek hela tiden, bara för att försäkra sig om att han skulle skrika, kändes det som.

By the way så har England usel sopsortering!



När vi kom ut från Madame Tussauds gick vi till Piccadilly Circus och tittade på alla neonskyltar och gick runt i regnet. Mitt hår var en enda stor hårboll eftersom när det inte regnade var luften så fuktig så man blev blöt ändå! Vi gick in på Pizza Hut och jag försökte förgäves torka... Vi tog i alla fall tunnelbanan hem och Gustav, min händige man, hade lämnat lyset på (de hade spotar i taket) så när vi kom in i vårt rum igen så var det liiite varmare!! Det var ju trevligt!

Onsdag 31/12 2009
Vi köpte dagpass på tunnelbanan, vi insåg att vi tjänar ganska mycket på det! £5.60 och då får man åka så mycket man vill (inom zon 1 & 2 men det var det mest centrala så utanför det behövde vi inte komma!) Vi åkte alltså massor med tunnelbana denna dag! Först ut till Towern vi gick in i fästningen och gick runt där inne, vi såg Tower Bridge inifrån tornen, det var häftigt, så grymt stort!!


Det var som en liten stad inne på själva borggården! Fantastiskt!

Efter Towern gick vi till subway och tog en kaffe och en macka, jobbigaste stället ever! Jag tycker det är svårt att beställa på svenska (finns hundra olika alternativ) och så försöka göra sig förstådd på engelska också! Så jag fick beslutsångest och blev en sådär jobbig kund som verkligen inte kunde bestämma sig. Slår vad om att de pratade om "den puckade turisten" på lunchen! (som om jag vore den enda... :P)

Efter påfyllnad i magen åkte vi tunnelbanan in för att gå på Harrods! Fabolus! Louis Vitton, Gucci, Dolce & Gabbana mmm wish I was rich! =D Vi gick på deras "Luxury-furniture" och Gustav hittade ett bord för £1,000,000. Vi rörde ingenting (okej, jag klappade två bronspumor på huvudet) sedan gick vi ut därifrån och tänkte att vi ändå inte ville ha ett sådant bord!

Vi åkte hem och sov en liten stund för att orka med kvällen, då vi tog tunnelbanan till London Eye för att se fyrverkerierna, det var vi inte ensamma om. Waterloo-bron var full (de tog in 180,000 tittare) så vi fick gå vidare till Blackfriars och där såg vi bra! Hamnade framför två par svenska pensionärer och bredvid en familj galna tyskar eller möjligtvis holländare som råkade spruta champagne på Gustav vid midnatt. Han försäkrade oss dock om att det var äkta champagne. "Jaha! Då blev det inte lika blött och klibbigt längre!"

Fredag 1/1 2010
Vi sov länge! Köpte dagspass på tunnelbanan igen för nu börjar vi fatta det här! Vi var tvugna att åka till Liverpool Street Station och kolla inför tillbakafärden till sverige på söndagen. Vårt flyg skulle lyfta 06:05 på söndagmorgonen och känns ju bra att inte komma helt oförberedd! Vi såg då att vi var tvugna att åka med ett tåg som gick 23:25 på lördagkvällen för att det första tåget på morgonen gick 04:18 och då skulle vi vara framme 05:00 men vi tordes inte chansa på att allt skulle klaffa. Min pappa fyllde 58 denna dag så jag kostade på mig att ringa hem ♥. Vi strosade runt på stan och åt italienskt på kvällen! Vår enda riktiga mat, ska tilläggas! Vi har levt på Mc Donalds, Pizza Hut & BurgerKing, jag hade gått ner 1.5 kg, kan inte äta upp en hel hamburgare! Hör hemma i min lilla ätstörning, antar jag!

Lördag 2/1 2010
Vi åkte till Notting Hill! Men jag hittade inte den blåa dörren! För länge sedan jag såg filmen, tror jag! Jag får se om den igen och se om jag känner igen mig! Vi tog i alla fall en promenad i Kensington Garden

Pretty large...

När vi kände att vi var klara var klockan halv sex och lite tidigt att åka tillbaka till hotellet! Så vi kollade om vi inte kunde hitta en bio, Gustav ville se Avatar på någon ny teknisk salong. Vi hittade ingen som visade Avatar så vi gick på Sherlock Holmes istället. Asbra!! Jag älskade den =).

Vi åkte tillbaka till hotellet och packade in oss i våra resväskor och gick ner till tunnelbanestationen. Hoppade på vårt tåg och fick veta att hela "Cirkel-line" var inställd på grund av ett stort arbete på spåret, vi kom alltså inte till Liverpool Street Station, vi hoppade på en buss (efter mycket om och men och med en busschaufför som jag lovar hade läppglans) som skulle ta oss till stationen, vi kom till stationen då är alla tåg till och från Liverpool Street inställda från 20:00 på kvällen till ???. Jag höll på att flippa ur på hon som satt i informationen för hon pratade någon sladdrig engelska och jag förstod inte ett ord förutom att "all departures are cancelled" som tur var är ju Gustav lugnet själv och lyckades förstå hur vi skulle ta tunnelbanan till Tottingam Hale för att gå på ett tåg till Stansted där. Tur vi inte väntade till morgonen efter!! När vi kommer till Tottenham Hale så är alla tåg inställda... Då började jag på allvar tro att vi inte skulle komma hem! Men det verkade som om det hänt en olycka för tågen fortsatte efter en försening på en halvtimma så det var lugnt! Vi kom till flygplatsen, fick sitta på golvet och jag löste mitt Sodoku och Gustav läste om vilken mobil han vill ha härnäst. Jag är övertygad om att det blir en IPhone. Jag vill ha en BlackBerry men den finns bara i lila! Jag vill ju ha rosa!

Jaja! Nu är vi hemma! =)

Lägger upp en bild på huset vi bodde i.



Jag gillar England! Nästa gång åker jag med tomma väskor och shoppar!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0